ZALMAÏ
Editeur : DAYLIGHT BOOKS
Année de parution : 2015
L’ouvrage Dread and Dreams rassemble les photographies de Zalmaï réalisées entre 2008 et 2013 alors que les troupes américaines envahissaient l’Afghanistan – jusqu’à leur retrait en 2014. Ce livre montre l’héritage d’une guerre qui est encore enveloppée dans l’incertitude, tandis que les Afghans perdent confiance en leur gouvernement et en la communauté internationale qui semble les avoir oubliés.Dread and Dreams confronte deux styles de photographie très contrastés. D’un côté, la signature singulière de Zalmaï et ses images en noir et blanc avec grains. Des photographies qui révèlent la dure réalité de la vie en Afghanistan pour les millions de réfugiés retournés dans leur pays depuis 2002, qui découvrent qu’ils ne peuvent pas retourner dans leurs foyers. Ils sont contraints de vivre dans les camps de réfugiés de fortune dans des conditions sordides, où beaucoup se réfugient dans la drogue. La toxicomanie fait des ravages dans cette population, elle touche les adultes comme les jeunes.
En confrontation de cette poignante série, Zalmaï présente des photographies en couleur cette fois-ci, intimes et optimistes, elles reflètent les espoirs et les rêves du peuple afghan. Ici, Zalmaï nous éloigne de la crise humanitaire monumentale causée par les guerres et souhaite révéler la force de vie régnant dans son pays.Zalmaï est un photographe né en Afghanistan. En 1980, après l’invastion soviétique, il a été contraint de quitter son pays pour la Suisse alors qu’il n’avait que 15 ans. Photographe indépendant, Zalmaï a passé des années à capturer les conséquences de la guerre partout dans le monde et particulièrement dans son pays d’origine, l’Afghanistan.
Dread and Dreams (Daylight Books, 2015) brings together photographs Zalmaï made between 2008 and 2013 against the backdrop of the 14-year U.S.-led invasion of Afghanistan which culminated in 2014 with the withdrawal of American troops. The book is about the legacy of a war that is still shrouded in uncertainty as Afghans lose faith in their government, and in the international community that appears to have forgotten them.
Dread and Dreams presents two stylistically contrasting bodies of work. Zalmaï’s epic, gritty, duotone photographs reveal the stark reality of life in Afghanistan for the millions of Afghan refugees who have returned to their country since 2002, only to find they cannot go back to their homes.They are instead forced to live in squalid conditions in makeshift refugee camps and urban slums where most live on the brink of survival, and many take refuge in drugs. Addiction is ravaging the population–both adults and young people.In counterpoint to this poignant series, Zalmaï presents intimate and optimistic sun-tinged color photographs that reflect the hopes and dreams of the Afghan people. Here, Zalmaï takes us away from the monumental humanitarian crisis wrought by war to reveal signs of positive life force permeating his country.Empathetic, indignant and still hopeful, Zalmaï’s photographs draw attention to Afghanistan’s ongoing struggle, that has largely left the headlines, by focusing on the Afghan people and their lived experience of war, insecurity, chronic governmental mismanagement, corruption on a huge scale and international negligence.
En confrontation de cette poignante série, Zalmaï présente des photographies en couleur cette fois-ci, intimes et optimistes, elles reflètent les espoirs et les rêves du peuple afghan. Ici, Zalmaï nous éloigne de la crise humanitaire monumentale causée par les guerres et souhaite révéler la force de vie régnant dans son pays.Zalmaï est un photographe né en Afghanistan. En 1980, après l’invastion soviétique, il a été contraint de quitter son pays pour la Suisse alors qu’il n’avait que 15 ans. Photographe indépendant, Zalmaï a passé des années à capturer les conséquences de la guerre partout dans le monde et particulièrement dans son pays d’origine, l’Afghanistan.
Dread and Dreams (Daylight Books, 2015) brings together photographs Zalmaï made between 2008 and 2013 against the backdrop of the 14-year U.S.-led invasion of Afghanistan which culminated in 2014 with the withdrawal of American troops. The book is about the legacy of a war that is still shrouded in uncertainty as Afghans lose faith in their government, and in the international community that appears to have forgotten them.
Dread and Dreams presents two stylistically contrasting bodies of work. Zalmaï’s epic, gritty, duotone photographs reveal the stark reality of life in Afghanistan for the millions of Afghan refugees who have returned to their country since 2002, only to find they cannot go back to their homes.They are instead forced to live in squalid conditions in makeshift refugee camps and urban slums where most live on the brink of survival, and many take refuge in drugs. Addiction is ravaging the population–both adults and young people.In counterpoint to this poignant series, Zalmaï presents intimate and optimistic sun-tinged color photographs that reflect the hopes and dreams of the Afghan people. Here, Zalmaï takes us away from the monumental humanitarian crisis wrought by war to reveal signs of positive life force permeating his country.Empathetic, indignant and still hopeful, Zalmaï’s photographs draw attention to Afghanistan’s ongoing struggle, that has largely left the headlines, by focusing on the Afghan people and their lived experience of war, insecurity, chronic governmental mismanagement, corruption on a huge scale and international negligence.
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M° Rambuteau – Les Halles
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